Семінари ДНЗ

 

Витоки здібностей та обдарувань дітей - на кінчиках пальців. Від пальців ідуть струмочки, які дають наснаги творчій думці. Іншими словами, чим більше майстерності в дитячих долоньках, тим розумніша дитина.

В.О. Сухомлинський

Реформування системи освіти вимагає розвитку творчої, креативної особистості дитини як одне з пріоритетних завдань. Саме від творчих людей, які можуть досягти успіхів у діяльності завдяки значним індивідуальним та особистим рисам, залежить розвиток суспільства.

Дошкільна освіта - первинна складова у системі безперервної освіти в Україні. В умовах оновлення суспільства, відродження національної культури орієнтація на творчий, креативний розвиток особистості є головною засадою сучасного виховання та освіти, що в свою чергу орієнтує на підвищення ролі завдань розвитку творчого, креативного потенціалу дитини як засобу формування її духовного світу, національної свідомості, морально-етичних ідеалів.

Орієнтованість Базового компонента на кожну особистість допомагає уникнути усередненості, рецептурності в освіті, дійти до кожної окремої дитини, розкрити всі її можливості та задатки. Важливо усвідомити головне: дитина не об’єкт, а суб’єкт активної співпраці з дорослими.

У контексті особистісного виміру освіти, зокрема, дошкілля, змінюється усталений стереотипний погляд на дитину лише як на об’єкт виховання, що потребує прямого керівництва творчим процесом. Вихователі в умовах сьогодення розглядають дитину як суб’єкт творчого процесу і відповідно організовують діяльність малюка на основі гуманістичного підходу у навчально-виховному процесі.

Ми щоденно переконуємося, що дошкільний період - початковий етап становлення у дітей різних здібностей, етап засвоєння суспільного досвіду.

Дитина розвивається під впливом виховання, впливом вражень від оточуючого середовища. У неї з’являється інтерес до життя.

Враховуючи актуальність креативного розвитку дошкільників на базі Гніванського ДНЗ №2 «Ялинка» було проведено районний семінар – практикум для завідувачів та методистів дошкільних навчальних закладів на тему: «Формування креативного мислення дошкільників засобами нетрадиційної образотворчої діяльності».

Практичною частиною семінару-практикуму було проведення відкритого заняття із зображувальної діяльності в старшій групі на тему: «Пригоди Капітошки».

Основною метою проведення семінару було довести, що розвиток креативного мислення у дошкільників в сучасній освіті можливе при використанні нетрадиційних форм, методів, прийомів та засобів образотворчої діяльності у роботі з дітьми.

Виховательці Яцюк Наталії Олександрівні з допомогою дітей вдалося довести, що навколишня дійсність вражає своєю красою, своєрідністю, неповторністю, приваблює дитину і стає джерелом її творчих задумів у малюнках. Заняття не могло залишити нікого байдужим, адже під час його проведення лунала чудова музика, вдало підібрана музичним керівником Закревською Ольгою Ігорівною, написана видатним композитором О.Рибніковим.

Вихователь на своєму занятті розкрила чудовий світ казки, організувала сюрпризний момент, запросивши до дітей у гості Капітошку. Разом із казковим героєм діти відчували наближення весни, уявляли весняні квіти, звуки струмочка, перші теплі промінчики сонця, чудові аромати весняних галявин.

Налаштування дітей на весну відобразилося у майстерно виконаних дитячих малюнках, які вражали яскравістю кольорів.

Проте ці малюнки були незвичайними, адже були виконані за допомогою різних технік: штампування, видування фарби, малювання пальчиками та руками, малювання зубними щітками та ін. Кожний малюнок був не схожим на попередній, що засвідчує неординарність дитячої душі.

Теоретичну частину семінару – практикуму продовжила глибока та змістовна інформаційна доповідь завідувача ДНЗ №2 Ребедюк Людмили Валеріївни на тему «Дитяча креативність крізь призму вимог Базової програми “Я у Світі”».

Використовуючи у своєму виступі матеріали з навчально-методичного посібника «Психофізіологія творчості дітей» (О.Кочерга) Людмила Валеріївна відзначила, що креативна, творча особистість — це індивід, який володіє високим рівнем знань, має потяг до нового, оригінального. Для такої особистості творча, креативна діяльність є життєвою потребою, її здібності пов’язані із створенням нового, оригінального продукту.

Креативній, творчо спрямованій активності дошкільника притаманні активність у мисленні, ініціативність, наявність певних нахилів, здібностей, інтересів, творчої уяви; небайдуже ставлення до навколишньої дійсності, здатність помічати, переживати, творити нове, сумніватися й шукати шляхи рішень, отримувати задоволення від результату й самого процесу творення; достатній рівень життєвої компетентності. У дослідженнях проблеми розвитку дитячої креативної творчості представники гуманістичної педагогіки доводять її очевидну суспільно-педагогічну цінність, яка полягає у формуванні унікальних креативних здібностей, що забезпечують дитині участь у найрізноманітніших видах діяльності.

Методист відділу освіти Шаталюк Т.В. зауважила, що головна мета дошкільної освіти - формування базису особистісної культури дитини через відкриття її світу в його цілісності та різноманітності. Тетяна Василівна у своєму виступі відмітила, що тема «креативності» є наразі актуальною та мало опрацьованою в дошкіллі. Вона також наголосила, що гарантією активного впливу на розвиток креативних здібностей у дітей вважається побудова освітнього процесу з позиції особистісно-зорієнтованого підходу, створення умов для реалізації особистості дитини через задоволення базових потреб відповідно до соціокультурних норм. Вибір змісту й освітніх технологій повинен здійснюватися з позиції урахування унікальності та індивідуальності кожної дитини.

Методист відділу освіти акцентувала увагу присутніх на тому, що педагог повинен сам виявляти глибоку увагу, повагу, турботу, любов до кожної дитини, бачити в ній індивідуальність, забезпечувати умови для її виховання як особистості.

В засіданні круглого столу взяли активну участь керівники та методисти: Бедловська О.В. (Гніванський ДНЗ №1), Франишина Г.В., Задойко Л.В. (Сутисківський ДНЗ), Пилявець Н.В. (Тростянецький ДНЗ), Єригіна С.М., Човганюк В.І.(Тиврівський ДНЗ), Шевченко Г.І. (Селищанський ДНЗ) та інші, які виразили думку про те, що креативна творчість у дитинстві не самоціль, а засіб та умова всебічного гармонійного розвитку, виявлення розуміння навколишнього, свого ставлення до нього. Вона допомагає розкрити внутрішній світ, особливості сприймання, уявлень, інтересів, здібностей дітей.

Вихователь Яцюк Н.О. повідомила, що важливими засобами збагачення дитячого малювання у старшому дошкільному віці є ознайомлення дітей з мистецтвом живопису, етапами креативного процесу. Вихователь відзначила, що під час проведення своїх занять постійно збагачує уявлення дітей про довкілля, вчить розуміти «мову» природи, ознайомлює з різноманітними техніками малювання.

Наталя Олександрівна зауважила, що розвиток креативного дитячого пейзажного малювання залежить від накопичення вражень від довкілля, психологічна установка на малювання. Важливо разом із дітьми спостерігати, вивчати, споглядати, відчувати. Після цього дошкільникам завжди хочеться малювати, щоб передати свою схвильованість, піднесений настрій, увічнити красу.

Творча частина семінару – практикуму була організована у формі ділової гри (в групах співробітництва) на тему: «Творча майстерня з використання нетрадиційних технік». Учасники семінару працювали в групах співробітництва.

Кожній групі було дано завдання змоделювати за допомогою різних технік художньої діяльності уявні образи підводного світу флори і фауни. Подорож морськими глибинами стала можливою завдяки мелодійному голосу виховательки Гнатенко О. Л., художній майстерності виховательки Яцюк Н. О. та музичному супроводу, який підібрала музичний керівник Закревська О. І. Педагогічний супровід спонукав учасників до експерименту, до удосконалення, творчої уяви виготовлення моделі тематичної композиції підводного світу флори і фауни.

Кожна група творчо підійшла до захисту робіт, креативно розкрила зміст сюжету.

Завідуючі та методисти ДНЗ за допомогою нетрадиційних технік та використовуючи уяву створили неймовірні морські пейзажі із зображенням морського дна (використовуючи морське каміння, мушлі, пшоно) та морських жителів (за допомогою трафаретів, штампів, малювання руками та видуванням фарби).

В кінцевому результаті море у кожного вийшло різним, наче справжнім. На згадку про подорож морськими глибинами педагоги ДНЗ №2 подарували морські мушлі, виконані у техніці паперопластики.

Методист відділу освіти Шаталюк Т.В. відзначила, що семінар відбувся на високому науковому і методичному рівні, був інформаційно та наочно насиченим, зорієнтований на розвиток креативності як дітей-дошкільників так і керівників закладів.