Неформальна та інформальна освіта

Ви чули про таку освіту? А ось учасники тренінгу, який нещодавно відбувся в районному відділі освіти, змогли детально познайомитися з неформальною та інформальною освітою як умовою професійного зростання педагога. Ідучи на тренінг, керівники шкільних методичних об’єднань учителів початкових класів, боялися знудьгуватися. Та майстерність компетентного тренера (едукатора), учителя-методиста Франчук Олени Василівни (ЗОШ І-ІІІ ст. смт. Сутиски), зробили свою справу. Вона залучила до співпраці широку аудиторію слухачів, спрямувала навчання на фактичну професійну діяльність, зуміла об’єднати слухачів спільною справою. Помічником тренера була Лавренчук Алла Олександрівна, учитель ЗОШ №3 І-ІІІ ст. м. Гнівані. Атмосферою та продуктивністю праці на семінарі були вражені начальник відділу освіти Нижник О. Т.  та завідувач районного методичного кабінету Касянчук Л. Л..

Мета даного курсу – формування професійних компетенцій для здійснення ефективного навчання дорослих на основі компетентісно -орієнтованого підходу,  підготувати вчителів до  впровадження інноваційних форм, методів, засобів, інструментів розвитку неформальної та інформальної освіти. У процесі навчання учителі зрозуміли, що неформальна освіта – це професійно спрямовані курси навчання в центрах освіти, а інформальна  - це індивідуально пізнавальна діяльність людини, читання, подорожі, відвідування музеїв, планетаріїв тощо.

Як і на будь - якому тренінгу все почалося із знайомства. Вправа «Знайомство» зразу ж налаштувала учасників тренінгу на  відкриту і конструктивну розмову.  Зазвучали звичні для всіх імена – Ольга, Тетяна, Олена, Алла і раптом «Туся».  Зразу ж повіяло теплом і радістю дитинства. Захотілося більше дізнатися про тих людей, що сидять поруч, розповісти про себе. Свою індивідуальну сутність, світ захоплень, переконання учасники тренінгу відобразили в символах – емблемах. Вони асоціювали себе з сонцем, квіткою, хмаркою, пташкою і навіть із комп’ютером. А далі засівали «зерно» - висловлювали свої очікування від тренінгу – навчитись, знайти друзів, стати тренером, знайти шляхи самовдосконалення. Вправа «Інтерв’ю» ще більше зблизила аудиторію: під час діалогу (робота в парах) партнери намагалися привернути до себе увагу, зберегти дружні стосунки, розкрити багатство кожної особистості. Учасники тренінгу займались серйозною аналітичною роботою і відповідали на запитання: що ви хотіли змінити в собі, що цьому заважає. Адже думка про те, що потрібні зміни, змушують рухатись вперед.

       Для учителів, людей публічних, важливо зрозуміти поняття «імідж». Тому кожна група презентувала своє асоціативне гроно «Імідж», де були представлені зовнішні і внутрішні складові іміджу. Тренер для порівняння показала таблицю іміджу, розроблену науковцями. Версії учителів були близькі до неї.

Психологічна вправа «Самооцінка та враження інших осіб» були спрямовані на усвідомлення себе як суб’єкта спілкування, виявлення переваг, розвиток уміння організувати самовиховання.

Будь – яка праця вимагає відпочинку. Для учасників семінару він був активним. Кожен гравець пропонував усім зайнятися тим, що йому до вподоби: я люблю посміхатися, а я люблю плавати, а мені подобається  стрибати… Вони були як діти.

Презентація «Від авторитаризму до авторитетності» дала можливість учасникам тренінгу зрозуміти: «Неможливо вдосконалити людину без її участі. Двері до вдосконалення замкнені зсередини».   (Кріс Аргіріс )

Працюючи над самоосвітою учитель має: “Знати себе”, “Обирати себе”, “Присвятити себе”.                                                                      

Учителі під час тренінгу оволодівали сучасними технологіями: бенчмаркінг та візуальний сторітелінг – складання історій «З мого учительського досвіду» . Розповідали лише ті учасники тренінгу, які цього бажали. Учительське життя виявилося дивовижним, захоплюючим та почасти неймовірним. Невигадані історії викликали здивування і сміх.

Ментальна картка «Мої ресурси» спонукала слухачів до визначення свого емоціонального стану, як необхідної умови саморозвитку. Коефіцієнт інтелекту – IQ влаштуватись на роботу, коефіцієнт емоціональності ЕQ ­- допомагає просуватись сходинками кар’єрного росту. Вправа «Напиши листа собі» виявила потенційні творчі сили педагогів як в художньому плані, так і в умінні розкрити та пізнати себе. Складання професійного портфоліо учителя Олена Василівна провела за технологією «Акваріум». У зовнішньому колі працювали колеги, учні, психологи, батьки, керівники, у внутрішньому – учителі, тобто стейкхолдери.

Заключним моментом тренінгу було вільне письмо «Мої мрії». Вихором емоцій здійнявся зал. Бажання однієї людини підсилювалось іншими.  Синій птах мрії злетів увись. Тож нехай щастить вам, освітяни, у ваших справах і починаннях, а мрії хай здійснюються. 

О.М.Павленко – методист РМК