Обласний семінар методистів РМК (ММК), відповідальних за організацію і проведення атестації педагогічних працівників

14 березня 2013 р. на базі Гніванської альтернативної загальноосвітньої школи I-III ступенів №1  ім. А.С.Макаренка розвитку здібностей дитини відбувся обласний семінар методистів районних (міських) методичних кабінетів (центрів), які відповідають за атестацію педагогічних працівників з проблеми «Зміст і технологія організаційно-методичного забезпечення атестації педагогічних працівників».

 

За традицією зустрічали гостей директор школи Бондарчук Г.М., голова батьківського комітету Шевчук Р.М. та президент школи Лисак Олександра. Зустріч розпочалася невеличкою мандрівкою історичними шляхами Тиврівщини. Потім діти в національних костюмах привітали учасників семінару на чотирьох мовах, які вивчаються у школі, - російській, англійській, німецькій, польській.

 

Щоб розкрити суть назви школи, учні вирішили продемонструвати, як саме розвивають свої здібності. А здібностями школярі дійсно не обділені! У цьому переконувалися гості, коли, наче в телевізійній рекламі, змінювалися перед їхніми очима яскраві картинки… Ось марширують юні барабанщиці, незмінні учасниці усіх шкільних, міських й районних заходів. Демонструють свої досягнення члени екологічного гуртка ,,Паросток” -  переможці обласного та Всеукраїнського конкурсу-захисту дослідницьких робіт. Зачаровують гостей грою юні музиканти – Андрій Козаченко та брати Шимки, переможці районного конкурсу ,,Таланти багатодітної родини”…

 

Незабутнє враження справляють спортсмени, команду яких очолюють брати Скиби – Едуард, випускник 11-Б класу, багаторазовий переможець Всеукраїнської олімпіади допризовної підготовки, і його брат, третьокласник Максим, переможець обласних змагань з карате. Завершують спортивний хід члени гуртка бойового гопака Максим Ячалов і Артем Осмоловський, які демонструють справжнє мистецтво володіння козацькою шаблею та булавою.

 

Під час дійства творять свої шедеври перед мольбертами члени художньої студії. Своє захоплення красою слова показують майбутні поети та прозаїки, члени літературної студії, а юна поетеса, п’ятикласниця Олександра Зіняк, викликає захоплення в гостей чудовим акробатичним етюдом. 

Гості переконуються, що в товаристві ,,Зоряні обрії” гуртуються справжні науковці, розумні та допитливі. Гарно зарекомендовує себе і школа бізнесу, яка навчає, як стати успішним у житті. Оригінально презентують себе юні географи, що на своїй ,,Бригантині” не втомлюються мандрувати світовими океанами та материками. Але найбільше, мабуть, розчулюють учасників семінару гуртківці бального танцю, гордість школи – випускники. Усе побачене викликає у гостей щире захоплення!

 

Далі семінар продовжив начальник відділу освіти Тиврівської райдержадміністрації Помацький О.Ф. Він познайомив учасників семінару з навчальними закладами району, поділився успіхами, досягненнями, шляхами подолання проблем. Його розповідь супроводжувалася мультимедійною презентацією, яка підсилювала розповідь про здобутки освітян Тиврівщини.

 

Основною метою приїзду гостей було презентація досвіду організації та проведення атестації педагогічних працівників в Тиврівському районі. За це питання відповідає методист районного методичного кабінету Кроча Ольга Михайлівна. Досвід саме цього прекрасного фахівця схвалено науково-методичною радою обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників і рекомендовано для запровадження в практику. Глибоку обізнаність Ольги Михайлівни з нормативними документами щодо атестації педагогічних працівників, володіння нею різними методиками оцінювання діяльності вчителя, грамотність у оформленні атестаційних документів засвідчили її виступ і мультимедійна презентація. Методист за покликанням, досвідчений педагог Кроча О.М. щиро ділилася досвідом із колегами не лише словесно, але й своїми творчими доробками на паперових і електронних носіях. Кожен із учасників семінару отримав по декілька методичних посібників, робочий зошит методиста, буклети тощо.

 

Про те, що атестація педагогічних працівників району проводиться на високому рівні, демократично та прозоро, засвідчив виступ директора школи Бондарчук Г.М. та виставка творчих доробок педагогічних працівників району.  

Далі директор школи запросила учасників семінару взяти участь в методичному ток-шоу ,,Я так думаю”: Атестація.- ,,За” і ,,Проти”.

 

Ведучою ток-шоу була Бондарчук Г.М., яка розпочала захід так: ,,У шкіл, як у людей, у кожної своя доля і свій шлях становлення. А яким він буде, залежить від людей, які його творять”. Директор школи коротко познайомила з історією створення школи, а також зазначила, що так як напередодні був день народження А.С. Макаренка, то доречним буде якомога частіше звертатися під час ток-шоу до його педагогічної спадщини.

 

На заході присутні випускники, якими школа гордиться. Це  претенденти на медалі, неодноразові призери Всеукраїнських олімпіад із різних предметів.

-  Якими ж хочуть бачити вчителів наші випускники?

У відповідях були зазначені такі риси, як: професійна компетентність, фахові знання, обізнаність з віковими особливостями учнів, толерантність, доброзичливість. Усе це, на думку школярів, притаманне вчителям альтернативної школи. Доречним було наступне питання, запропоноване для обговорення:

- Чи готують таких учителів наші вузи?

В обговоренні цього запитання взяли участь молоді педагоги, які самі ще нещодавно були студентами. Відповіді засвідчили, що молодим учителям бракує знань із педагогіки, психології, що у вузах мало уваги приділяється оформленню шкільної документації. Загалом була висловлена спільна думка, що колишні студенти частіше відчувають себе учнями своїх більш досвідчених колег. А Горпинюк Н.А. зазначила, що вона разом зі своїми вихованцями зростає як вчителька. А ще вона зрозуміла: учителю потрібно вчитися все життя. Такому висновкові сприяли курси підвищення кваліфікації, на яких педагогові пощастило побувати в цьому році.

 

- А чому ж передує підвищення кваліфікації? (Зрозуміло, що педагогічній атестації). А тому доречним було запитання ведучої:

- Яке ж відчуття викликає у вас слово ,,атестація”?

Учителі по-різному сприймають це слово. У когось воно викликає тривогу, хвилювання, але переважна більшість педагогів сприймає атестацію як можливість самовдосконалення, підвищення свого професійного рівня.

 

Директор школи інформувала про те, що вона провела анкетування колег щодо їх  психологічного та емоційного стану під час підготовки, проведення та після завершення атестації. Цікаво, як характеризують свій стан учителі після завершення атестації:

- задоволення (79%);

- полегшення (58%);

- розчарування (0%);

- виснаження (5%).

Справді, педагогічна атестація сприймається неоднозначно. Ведуча ток-шоу закликала його учасників взяти участь у форумі ,,Класна оцінка”, який відбувається на одному із сайтів Інтернету, де активно обговорюється питання атестації педагогів. Зачитавши декілька повідомлень, вона доручила керівнику літстудії Панченко А.О. підготувати повідомлення на цю тему у віршованій формі.

 

Ще одне цікаве обговорення відбулося після того, як Бондарчук Г.М. зачитала звернення голови ГО ,,Територія інтелекту” до Міністерства освіти і науки, молоді та  спорту України, у якому пропонується замінити педагогічну атестацію зовнішнім незалежним оцінюванням. У результаті активного обговорення всі учасники прийшли до єдиної думки: така заміна дасть змогу перевірити фахові знання педагога, але не його педагогічну майстерність. А що ж таке педагогічна майстерність? Які складові містить у собі це поняття? Ці питання нікого не залишили байдужими. При обговоренні були визначені такі складові майстерності педагога:

1) світогляд вчителя, учитель має бути носієм високої моралі;

2) глибоке знання предмета;

3) досконале володіння методикою навчання й виховання;

4) наявність педагогічного такту;

5) володіння грамотною, образною, змістовною мовою;

6) артистизм.

 

 

До речі, класичним прикладом володіння мовою є досвід А.С.Макаренка, який писав: ,,Я став справжнім майстром тільки тоді, коли навчився говорити ,,Йди сюди” з 15-20-ма відтінками, коли навчився відображати 20 нюансів на обличчі, в постаті та в голосі”.

 

Насамкінець, учасники ток-шоу спробували дати відповіді на запитання:

-  Педагогічна майстерність – це право чи обов’язок учителя?

-  Чи сприяє атестація формуванню педагогічної майстерності?

-  Як оцінив би А.С. Макаренко необхідність проведення педагогічної атестації і чому ви так думаєте?

Щодо останнього питання, то відповіді були одностайними: Макаренко був би лише за атестацію, адже він не тільки прагнув до самовдосконалення, але й мріяв створити педагогічний колектив однодумців, майстрів педагогіки.

  

 Насамкінець, учителька Панченко А.О. зачитала повідомлення, написане у віршованій формі: 

Адміністрація школи має справжню мороку:

Педагогічна атестація відбувається щороку.

Дотримуючись сучасних вимог,

Працює творчо кожен педагог:

Щоб категорію підтвердити й звання,

Відкриті уроки проводить щодня,

Інноваційні технології впроваджує активно -          

Наполегливо працює, креативно.

Можливо, атестація для когось і гроза,

Та наш колектив, без сумніву, - «за».

Талановитий керівник, мов архітектор,

Проектує колектив наш директор.

Працювати з ним, повірте, непросто:

Спонукає всіх нас до творчого зросту.

Генератор ідей у всіх справах,

Не дає спочивати на лаврах,

У кожному свою родзинку бачить –

І за це ми їй безмежно вдячні.

Не стоїть осторонь наше райво - 

І в атестації підтримає воно.

 

Завершилося ток-шоу, але ніхто не поспішав покидати залу. Хотілося продовжувати спілкування, адже меж досконалості педагогічної майстерності немає. А ще, на мою думку, учасники семінару зрозуміли найважливіший секрет: учнівський і педагогічний колективи, батьківська громадськість, відділ освіти, методичний кабінет – це єдина згуртована велика родина.